Vektløfting øker ditt vertikale hopp

 

En litteraturannalyse som inkluderte 6 studier med totalt 175 idrettsutøvere og 55 studenter med erfaring fra styrketrening viser følgende:

 

Etter en periode med Styrketrening vil du kunne øke ditt vertikale hopp med 2,5% i snitt (1,8 centimeter). Vektløfting derimot vil kunne øke ditt vertikale hopp med 7,5% i snitt (4,7 cm). I den samme analysen så man at dette var like store økninger som ved spensttrening.

 

Ved spensttrening trener du opp din evne til å generere kraft hurtig (RFD), men først og fremst utnytte muskel og senesystemets fjærstivhet gjennom elastisk energi.

 

Ved vektløfting trener du hovedsakelig din styrke og evne til å generere kraft hurtig (RFD).

 

Begge disse egenskapene ( RFD og utnytte elastisk energi) er viktige for å hoppe høyt. Vektløfting trener din RFD og spenst utnyttelse av elastisk energi. Siden de to treningsformene trigger ulike tilpasninger som som er viktig for å hoppe høyt, er det sannsynlig at begge de to metodene sammen vil kunne gi enda bedre resultat enn hver av metodene alene.

 

Min konklusjon blir at dersom et høyt vertikalt hopp er viktig i din idrett, bør du lære deg vektløftingøvelser som rykk, vending, drag og kombinere dette med hopptrening.

 

http://m.bjsm.bmj.com/…/20…/11/30/bjsports-2015-094951.long…

‪#‎spenst‬ ‪#‎hopp‬ ‪#‎verikkalthopp‬